Wykaz stanowisk kolejowych, na które poszukujemy pracowników oraz informacje o wymogach, które należy spełnić by móc przystąpić do egzaminu.

Informacja odnosi się do kandydatów nie posiadających wykształcenia w specjalnościach kolejowych – w przypadku posiadania takiego wykształcenia okresy stażu pracy oraz przygotowania zawodowego mogą ulec znaczącemu skróceniu. Szczegółowe informacje w tym zakresie: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)

Na każde z posiadanych stanowisk kandydat przed zatrudnieniem musi przejść wstępne badania lekarskie i psychologiczne w jednej z przychodni Kolejowej Medycyny Pracy. Na wszystkie ze stanowisk wymagany jest bardzo dobry stan zdrowia, który charakteryzuje się m.in.:

  • I kategoria wzroku – kandydat musi m.in. potrafić odczytać bez korekcji (okularów lub szkieł kontaktowych) liter na tablicy Snellena do 8 rzędu od góry włącznie oraz prawidłowo rozpoznawać barwy.
    Wyjątkiem jest stanowisko dyżurnego ruchu, gdzie wymagana jest II kat. wzroku – zdolność odczytania do 6 linii włącznie na tablicy Snellena;
  • I kategoria słuchu – kandydat musi słyszeć każdym z uszu szept z odległości 5m;
  • brak chorób przewlekłych jak np. cukrzyca lub epilepsja.

  1. Manewrowy
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy roboWtnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 24 dni.
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 20 dni.
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  2. Dróżnik przejazdowy
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 18 dni.
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności dróżnika przejazdowego pod nadzorem) – czas trwania 5 dni.
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  3. Dyżurny ruchu
    • Wykształcenie: minimum średnie
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 62 dni.
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności dyżurnego ruchu pod nadzorem) – czas trwania 20 dni.
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  4. Maszynista (licencja maszynisty)
    • Wykształcenie: minimum zasadnicze zawodowe,
    • Niekaralność,
    • Ukończone 20 lat,
    • Odbycie szkolenia na licencje maszynisty – czas trwania 298 godzin

    Uwaga! Po zakończeniu szkolenia przystępuje się do egzaminu, po którym wydane zostanie „Świadectwo zdania egzaminu maszynisty”. Z tym dokumentem należy zgłosić się do Urzędu Transportu Kolejowego celem uzyskania Licencji maszynisty.

    Szczegółowe informacje: Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 nr 86 poz. 789 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie licencji maszynisty (Dz. U. 2014 r., poz. 211).

    Po uzyskaniu licencji maszynisty kandydat nie staje się maszynistą. Do tego wymaga jest ukończone szkolenie i zdany egzamin na świadectwo maszynisty, które może organizować jedynie pracodawca dla zatrudnionych kandydatów. Szczegółowe informacje w tym zakresie zawiera Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie świadectwa maszynisty (Dz. U. 2014 r., poz. 212).

  5. Prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący spalinowe pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
    • Staż pracy: 6 miesięcy na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego,
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 42 dni,
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 30 dni,
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  6. Ustawiacz
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
    • Staż pracy: 1 rok na stanowisku manewrowego,
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 25 dni,
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 10 dni,
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  7. Rewident taboru
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
    • Staż pracy: 1 rok przy naprawie i utrzymaniu taboru kolejowego,
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 180 dni,
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 40 dni,
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  8. Toromistrz
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
    • Staż pracy: 3 lata przy budowę, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej,
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 125 dni,
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 24 dni,
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  9. Manewrowy
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
    • Staż pracy: 3 lata przy budowę, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej,
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 24 dni,
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 20 dni,
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  10. Automatyk
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe oraz tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego w zawodach i specjalnościach związanych ze sterowaniem ruchem kolejowym lub w specjalnościach z dziedziny: mechanicznej, elektrycznej, elektrotechnicznej, elektronicznej, teletechnicznej lub mechatronicznej,
    • Staż pracy: 18 miesięcy na stanowiskach związanych z naprawą, utrzymaniem lub instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 48 dni,
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – nie wymagane,
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
    Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
  11. Dróżnik obchodowy
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
    • Staż pracy: 1 rok przy robotach torowych,
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 30 dni,
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – nie wymagane,
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
  12. Zwrotniczy
    • Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
    • Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 9 dni,
    • Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 3 dni,
    • Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Powrót
Projekt i realizacja Santri