Wykaz stanowisk kolejowych, na które poszukujemy pracowników oraz informacje o wymogach, które należy spełnić by móc przystąpić do egzaminu.
Informacja odnosi się do kandydatów nie posiadających wykształcenia w specjalnościach kolejowych – w przypadku posiadania takiego wykształcenia okresy stażu pracy oraz przygotowania zawodowego mogą ulec znaczącemu skróceniu. Szczegółowe informacje w tym zakresie: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
Na każde z posiadanych stanowisk kandydat przed zatrudnieniem musi przejść wstępne badania lekarskie i psychologiczne w jednej z przychodni Kolejowej Medycyny Pracy. Na wszystkie ze stanowisk wymagany jest bardzo dobry stan zdrowia, który charakteryzuje się m.in.:
- I kategoria wzroku – kandydat musi m.in. potrafić odczytać bez korekcji (okularów lub szkieł kontaktowych) liter na tablicy Snellena do 8 rzędu od góry włącznie oraz prawidłowo rozpoznawać barwy.
Wyjątkiem jest stanowisko dyżurnego ruchu, gdzie wymagana jest II kat. wzroku – zdolność odczytania do 6 linii włącznie na tablicy Snellena;
- I kategoria słuchu – kandydat musi słyszeć każdym z uszu szept z odległości 5m;
- brak chorób przewlekłych jak np. cukrzyca lub epilepsja.
- Manewrowy
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy roboWtnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 24 dni.
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 20 dni.
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Dróżnik przejazdowy
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 18 dni.
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności dróżnika przejazdowego pod nadzorem) – czas trwania 5 dni.
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Dyżurny ruchu
- Wykształcenie: minimum średnie
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 62 dni.
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności dyżurnego ruchu pod nadzorem) – czas trwania 20 dni.
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Maszynista (licencja maszynisty)
- Wykształcenie: minimum zasadnicze zawodowe,
- Niekaralność,
- Ukończone 20 lat,
- Odbycie szkolenia na licencje maszynisty – czas trwania 298 godzin
Uwaga! Po zakończeniu szkolenia przystępuje się do egzaminu, po którym wydane zostanie „Świadectwo zdania egzaminu maszynisty”. Z tym dokumentem należy zgłosić się do Urzędu Transportu Kolejowego celem uzyskania Licencji maszynisty.
Szczegółowe informacje: Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 nr 86 poz. 789 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie licencji maszynisty (Dz. U. 2014 r., poz. 211).
Po uzyskaniu licencji maszynisty kandydat nie staje się maszynistą. Do tego wymaga jest ukończone szkolenie i zdany egzamin na świadectwo maszynisty, które może organizować jedynie pracodawca dla zatrudnionych kandydatów. Szczegółowe informacje w tym zakresie zawiera Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie świadectwa maszynisty (Dz. U. 2014 r., poz. 212).
- Prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący spalinowe pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- Staż pracy: 6 miesięcy na stanowiskach związanych z utrzymaniem, naprawą lub eksploatacją taboru kolejowego,
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 42 dni,
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 30 dni,
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Ustawiacz
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- Staż pracy: 1 rok na stanowisku manewrowego,
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 25 dni,
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 10 dni,
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Rewident taboru
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- Staż pracy: 1 rok przy naprawie i utrzymaniu taboru kolejowego,
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 180 dni,
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 40 dni,
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Toromistrz
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- Staż pracy: 3 lata przy budowę, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej,
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 125 dni,
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 24 dni,
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Manewrowy
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- Staż pracy: 3 lata przy budowę, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej,
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 24 dni,
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 20 dni,
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Automatyk
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe oraz tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego w zawodach i specjalnościach związanych ze sterowaniem ruchem kolejowym lub w specjalnościach z dziedziny: mechanicznej, elektrycznej, elektrotechnicznej, elektronicznej, teletechnicznej lub mechatronicznej,
- Staż pracy: 18 miesięcy na stanowiskach związanych z naprawą, utrzymaniem lub instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 48 dni,
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – nie wymagane,
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Szczegółowe informacje: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 46)
- Dróżnik obchodowy
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- Staż pracy: 1 rok przy robotach torowych,
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 30 dni,
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – nie wymagane,
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
- Zwrotniczy
- Wykształcenie: zasadnicze zawodowe lub tytuł zawodowy robotnika wykwalifikowanego – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- Odbycie przygotowania zawodowego (staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne) – czas trwania: 9 dni,
- Zajęcia próbne (wykonywanie czynności manewrowego pod nadzorem) – czas trwania 3 dni,
- Szkolenie teoretycznie – wg. programu pracodawcy.
Powrót