Stare parowozy paradowały w Wolsztynie

01.05.2010 r. Wolsztyn - Popisy Matyldy oraz Pięknej Heleny mogło oglądać około 10 tysięcy uczestników z Polski i zagranicy na wolsztyńskiej Paradzie Zabytkowych Parowozów. Impreza odbyła się po raz siedemnasty. Matylda i Piękna Helena to tylko 2 z 11 zabytkowych lokomotyw, których popisy można było podziwiać na stacji kolejowej w Wolsztynie. Najliczniejszą grupę podczas parady stanowiły polskie lokomotywy Ty2-953, Ol12-7 i TKt48-191, stacjonujące w skansenie w Chabówce (woj. małopolskie) oraz wolsztyńskie: Pt47-65, Ol49-7, Ol49-59, Tr5-65 i Pm36-2. Parowozy w sobotę od rana ciągnęły pociągi z Poznania i Wrocławia do Wolsztyna, a w ciągu dnia - składy złożone z wagonów retro - po malowniczych, lokalnych trasach wokół miasteczka. Bez wątpienia największą atrakcją imprezy była Piękna Helena. Wybudowana w 1936 roku lokomotywa niespełna dwanaście miesięcy później podbiła serca Francuzów zdobywając złoty medal na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w 1937 roku. Do czasu wybuchu II Wojny Światowej Piękna Helena kursowała po Polsce rozwijając zawrotną wówczas prędkość 130 km/h.

Duże emocje wzbudziły również zagraniczne parowozy. Tym razem tylko jedna z dwóch zapowiadanych niemieckich maszyn - przystosowany do prowadzenia szybkich pociągów osobowych parowóz 01 509 z Cottbus - dotarła do Wolsztyna, ciągnąc okolicznościowy pociąg z miłośnikami kolei. Od kilku lat plany Niemców krzyżowała upalna pogoda, z powodu której parowozy nie otrzymywały zgody na przejazd po niemieckiej sieci kolejowej i kilka lat pod rząd zza Odry dociera na paradę tylko maszyna przystosowana do opalania olejem.

Lokomotywy prezentowały się na torach stacyjnych w jeździe indywidualnej, parami i na koniec - połączone w jeden skład. Sobotnia parada była kulminacyjnym momentem dorocznego święta wielbicieli parowozów z Polski i zagranicy. Wolsztyńska parowozownia jest już ostatnią na świecie prowadzącą regularny ruch pociągów. To czyni ją taką wyjątkową. Parowozownia została zbudowana w 1907 roku na terenie 3 tys. m.kw. Ma obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 roku oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m sześc., z której w wodę zaopatrywane są parowozy. Najstarszy znajdujący się Wolsztynie parowóz Ok1, o nr 359, wyprodukowany został w 1917 roku.

Ta zabytkowa parowozownia od kilku lat utrzymuje się głównie dzięki finansowemu wsparciu PKP CARGO S.A.

Kolejne takie popisy lokomotyw z całej Europy będzie można zobaczyć w Wolsztynie dopiero za rok.